Dit leerboek biedt jou als toekomstig fysiotherapeut een kader voor de ontwikkeling van het fysiotherapeutisch onderzoeken en behandelen. Centraal staan evidence-based practice en het bewust en ethisch verantwoord handelen, eerst denken, dan doen. Hiermee wordt de basis gelegd om je te ontwikkelen tot een kritisch reflecterende professional die onderbouwd keuzes kan maken.
Fysiotherapie, proces en werkwijze beschrijft alle fases van het fysiotherapeutisch methodisch handelen, van aanmelding (via verwijzing of DTF), anamnese, onderzoek, diagnose en indicatiestelling, behandelplan tot evaluatie en informatie-uitwisseling. Daarbij wordt de relatie tussen cliƫnt en fysiotherapeut opgevat als een functionele samenwerkingsrelatie, met aandacht voor positieve gezondheid, klinisch redeneren en het gebruik van meetinstrumenten.
In deze 9e editie is er meer aandacht voor gezondheidsvaardigheden en de invloed van en op de leefomgeving. Het begrip patiƫntwaarden is uitgewerkt met recente inzichten. De informatie-uitwisseling met de (huis)arts is geactualiseerd en in het hoofdstuk kwaliteitszorg is er meer aandacht voor het stimuleren van de intrinsieke motivatie van fysiotherapeuten om kwaliteit te leveren. De historische schets is uitgebreid en er is een nieuwe tuchtrechtcasus opgenomen. Tot slot is er een doorlopende casus opgenomen die de theorie verbindt met de praktijk. Online vinden studenten toetsvragen bij elk hoofdstuk.
Jeannette Boiten werkte als docent fysiotherapie aan de Hogeschool Leiden en Marije Bunskoek werkt als fysiotherapeut in de zorg.