Deze training helpt (pleeg)ouders en professionals om het gedrag, de emoties en reacties van getraumatiseerde kinderen én die van henzelf beter te begrijpen. Hierdoor kunnen ze een meer stabiele en positieve relatie ontwikkelen met de kinderen waar ze voor zorgen. Een traumasensitieve aanpak verkleint het risico op een (nieuwe) uit(huis)plaatsing van getraumatiseerde kinderen en leidt tot grotere tevredenheid en minder stress bij opvoeders en professionals.
Deze handleiding is onderdeel van de training Traumasensitief opvoeden en begeleiden. Hierin komen de belangrijkste concepten met betrekking tot traumasensitief opvoeden en begeleiden, de impact van traumatische ervaringen op kinderen, herstel van trauma en het belang van de sociaal-culturele context en taal aan de orde. Het biedt casuïstiek, oefeningen en individuele en groepsreflectie waarmee kennis en begrip worden vergroot over de impact van traumatische ervaringen en toxische stress op het leven, gedrag en de ontwikkeling van een kind. Er wordt stilgestaan bij de betekenis van het gedrag van kinderen en ook van opvoeders en professionals die daaruit voort kan komen. Bij het boek hoort een website met powerpointdia’s, werkbladen en kennisclips.
De training is als ‘goed onderbouwde interventie’ opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugd Instituut.
Deze volledige herziene derde editie is tot stand gekomen op basis van de jarenlange ervaringen van tientallen trainers en deelnemers en maakt gebruik van nieuwe inzichten vanuit de wetenschap en de praktijk.
Leony Coppens en Carina van Kregten zijn beiden al meer dan dertig jaar actief in de zorg voor en behandeling van chronisch getraumatiseerde kinderen als therapeut, supervisor, docent en auteur. Naast het Werkboek voor deelnemers is er een Handleiding voor trainers.