In toenemende mate hebben jeugdigen vragen of onzekerheden rondom hun genderidentiteit. Zorgprofessionals krijgen daardoor steeds vaker jeugdigen en hun ouders/verzorgers in hun spreekkamers te zien, die begeleiding vragen bij de exploratie van genderidentiteit. Daarnaast komt het steeds vaker voor dat zorgprofessionals gevraagd worden jeugdigen te ondersteunen, die als gevolg van hun genderidentiteit vastlopen in hun persoonlijk of sociaal maatschappelijk functioneren. In de praktijk blijkt dat de reguliere interventies of diagnostische middelen soms onvoldoende aansluiten of onvoldoende effectief lijken in de behandeling van psychische problemen bij genderdiverse jeugdigen. Met deze nieuwe zorgvragen komen er nieuwe dilemma’s in de praktijk naar voren.Deze praktische handreiking geeft enerzijds informatie over diverse aspecten van gender en genderidentiteitsproblematiek en anderzijds geeft het handvaten en suggesties om jeugdigen in hun zoektocht op het genderspectrum te ondersteunen. Er wordt een model geïntroduceerd en informatie gegeven die gebruikt kunnen worden om de achtergrond en gevolgen van genderidentiteitsproblemen te begrijpen in relatie tot de mentale gezondheid. Een aantal voorkomende hulpvragen van jeugdigen met genderidentiteitsproblemen worden beschreven waarbij verschillende werkvormen worden aangeboden.Het boek helpt zorgprofessionals in de ondersteuning van genderdiverse jeugdigen en hun omgeving. Het is geschreven voor psychologen, (ortho)pedagogen, therapeuten, maatschappelijk werkers, ambulant- en gezinsbegeleiders en kan tevens het nodige inzicht bieden voor leerkrachten of docenten.