Cliënten en patiënten hebben recht op goede zorg en begeleiding van up-to-date geschoolde professionals. Goed uitgevoerde werkbegeleiding, toetsing en beoordeling helpen bij het opleiden én het behouden van vakmensen in zorg en welzijn. Naast het coachen van leerlingen/studenten (werkbegeleiding) is het steeds vaker een taak van professionals om collega’s te coachen en te toetsen en vervolgens te beoordelen op hun vaardigheden, bijvoorbeeld in het kader van de wet BIG: zijn ze nog voldoende bekwaam? Toetsen en beoordelen worden vaak als lastig ervaren. Het is daarom noodzakelijk om medewerkers toe te rusten om dit eerlijk en objectief te kunnen doen.
Dit boek biedt praktische handvatten in gespreks- en begeleidingsmethodieken, beoordelings- en toetsvormen. Het daagt de professional uit om kritisch naar zichzelf te kijken en de eigen valkuilen bij coaching, toetsen en beoordelen te herkennen. Het boek is te gebruiken als naslagwerk voor opleiders, voor training van werkbegeleiders, toetsers en beoordelaars (assessoren).
De praktijk van zorg, welzijn en onderwijs verandert voortdurend. Dat rechtvaardigt een actualisatie van dit boek over het opleiden van studenten en professionals. Thema’s die nieuw of aangepast zijn op basis van onderwijsvernieuwingen zijn praktijkleren en het werken vanuit leervragen. De WACKER-methode bij toetsen en beoordelen is uitgebreid met voorbereiding en afronding en heet nu de VROEG-WACKER-NU-methode. Begeleiden van volwassen studenten en zij-instromers komt voort uit een verandering van de arbeidsmarkt. Het is belangrijk om jongeren én ouderen te motiveren en te behouden voor het beroep. Daarom hebben de thema’s motivatie, oplossingsgericht begeleiden en praktische reflectiemethoden een plek gekregen in deze herziene versie.