Dit boek biedt een eerste kennismaking met de contextuele benadering binnen de hulpverlening. Het helpt studenten en professionals het contextuele gedachtengoed te vertalen in concreet handelen binnen hun beroepspraktijk. Dat kan in vrijwel alle werkvelden binnen het social domein: van ambulante en residentiële hulpverlening aan kinderen, jongeren en volwassenen, tot psychotherapie, pleegzorg, ouderenzorg, onderwijs en leerlingbegeleiding en pastoraat.
Contextuele hulpverlening is een toegankelijk, inleidend boek. Deze derde druk behandelt verschillende begrippen die in de voorgaande druk niet of nauwelijks aan de orde kwamen. Het boek onderscheidt zich nog steeds door de eenvoudige wijze waarop het het complexe denken behandelt. Het legt de verschillende begrippen uit, en licht ze toe aan de hand van concrete voorbeelden. In deze druk zijn de voorbeelden geactualiseerd. Ze sluiten daardoor beter aan bij de huidige samenleving, en bij andere gezinsvormen dan de traditionele. Ook zijn voorbeelden gekozen uit meer verschillende werkvelden. Zo sluit het boek aan bij een bredere groep hulpverleners.
De opdrachten in het boek dagen studenten en hulpverleners uit om het contextuele gedachtengoed ook in hun eigen familiecontext te verkennen, en de betekenis daarvan voor hun beroepspraktijk te onderzoeken.
Karlan van Ieperen – Schelhaas is orthopedagoog en docent Social Work aan de Christelijke Hogeschool Ede.