Onverwachte en gecompliceerde situaties doen zich in elke beroepspraktijk voor. De professional kampt geregeld met dilemma's die niet direct zijn op te lossen met onderzoeksresultaten, regels en richtlijnen. Wat dan te doen? Casuïstiek – in welke vorm dan ook – biedt geen pasklaar antwoord, maar kan wel helpen bij het zoeken naar een oplossing. Daar ligt dan ook de kracht van dit boek, dat dertig casussen uit de werksituatie van bedrijfs– en verzekeringsartsen bevat. Deze variëren niet alleen in plaats van handeling (zoals werkvloer, vergaderzaal, directiekamer, ziekenhuis en rechtbank), maar ook in soort dilemma dat wordt gepresenteerd. De botsingen tussen eigen ervaring van de arts, de voorkeur van zijn cliënt of opdrachtgever en een geschreven of ongeschreven regel van een andere orde komen in diverse vormen aan bod. Praktijkdilemma's voor bedrijfs– en verzekeringsartsen biedt beschrijvingen van dilemma's. Ook wordt een ethisch analysemodel geïntroduceerd waarmee opties kunnen worden afgewogen. Het model wordt toegepast op de beschreven concrete situaties. Dit boek draagt wezenlijk bij aan de discussie over een meer expliciete ethische benadering van de praktijk, zonder daarbij pasklare oplossingen te bieden. Het biedt materiaal voor opleiding en nascholing, maar ook voor bijeenkomsten in het kader van intercollegiale toetsing.Dit boek draagt wezenlijk bij aan de discussie over een meer expliciete ethische benadering van de praktijk, zonder daarbij pasklare oplossingen te bieden. Het biedt materiaal voor opleiding en nascholing, maar ook voor bijeenkomsten in het kader van intercollegiale toetsing.