De verpleegkundige als communicator helpt de student bij de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden in alle zorgdomeinen. Het boek heeft een evidence-based benadering, biedt veel praktijkvoorbeelden en behandelt nieuwe gespreksvaardigheden zoals gezamenlijke besluitvorming en motiverende gespreksvoering. Ook wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden specifiek voor bepaalde domeinen zoals de kinderverpleegkunde, ggz (geestelijke gezondheidszorg) en vgz (de zorg aan verstandelijk beperkten) en aan interculturele communicatie.
Alle aangeboden theorie is ingepast in diverse casuïstiek en uitgeschreven dialogen, allen afkomstig uit de dagelijkse praktijk van de zorg. Waar mogelijk is gekozen voor een generieke benadering in de casuïstiek, dat wil zeggen dat de casussen uit de agz ook herkenbaar zijn voor verpleegkundigen uit de ggz en/of de vgz;
Bij dit leerboek zijn digitaal beschikbaar gesteld: de volledige tekst en per hoofdstuk een samenvatting. Ook zijn er meer deeplinks opgenomen met verwijzing naar videovignets als oefenmateriaal voor zowel studenten als docenten.