Dit boek bespreekt het brede gedachtegoed van de neurorevalidatie op basis waarvan patiënten met een hersenaandoening een weloverwogen behandeling en begeleiding geboden kan worden. Het behandelt de biologische en leertheoretische grondslagen, biedt een praktische uitwerking van de theorie en laat nieuwe perspectieven uit wetenschappelijk onderzoek zien. Het boek is bedoeld voor medici, paramedici, psychologen en verpleegkundigen.
Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging maakt deel uit van de zesdelige serie ‘Toegepaste neurowetenschappen’. Het boek gaat over herstel na hersenbeschadiging en de mogelijkheden dit door therapie of training te beïnvloeden. Ongenuanceerde opvattingen als ‘Eenmaal laesie, altijd gestoord’ en ‘Na zes maanden is geen verder herstel meer te verwachten’, worden ontzenuwd en vervangen door realistische informatie. Doemdenken en therapeutisch nihilisme zijn verleden tijd. Nieuwe inzichten in de plasticiteit van de hersenen en in uiteenlopende mechanismen van herstel, rechtvaardigen een positief denkklimaat. Deze vijfde editie is geheel geactualiseerd; de verschillende leerstrategieën die bij de neurorevalidatie kunnen worden ingezet zijn gebundeld in een apart hoofdstuk.
Het boek is opgebouwd uit drie delen. Eerst wordt de biologische basis besproken. U leest over belangrijke neurowetenschappelijke concepten, plasticiteit, het herstelvermogen en enkele praktijkvoorbeelden van opmerkelijk herstel. Het tweede deel gaat over de leertheoretische basis: de principes van leren en het geheugen, het leren van motorische vaardigheden en het leren en afleren van gedrag. Revalidatie = leren! In het laatste deel wordt de praktische uitwerking besproken. Het geeft antwoord op de vraag: welke therapeutische interventie gebruik je waarom, wanneer en bij wie? De systematiek van de empirische cyclus is de leidraad bij individueel toegesneden probleemanalyse en behandelprogramma.
Aan de hand van vele voorbeelden op het gebied van motoriek, cognitie en gedrag worden de probleemanalyse en interventiestrategieën praktisch uitgewerkt. Recent wetenschappelijk onderzoek naar het effect van specifieke therapieën en leerstrategieën levert onvermoede perspectieven voor de patiënt met hersenbeschadiging.
Het boek is ook digitaal beschikbaar met deeplinks naar casuïstiek en YouTube-video’s, vragen en antwoorden en samenvattingen.
Neurowetenschapper Ben van Cranenburgh studeerde geneeskunde in Amsterdam en was als wetenschappelijk medewerker verbonden aan onder meer het Nederlands Centraal Instituut voor Hersenonderzoek en het Revalidatie Centrum Amsterdam. In 1987 richtte hij het Instituut voor toegepaste neurowetenschappen (stichting ITON) op, waarvan hij tot op heden directeur is. De stichting ITON biedt nascholingscursussen aan op het gebied van de toegepaste Neurowetenschappen.