Voor
verpleegkundigen is innovatie vandaag de dag meer regel dan uitzondering.
Soms gaat het om innovatie van de zorgverlening zoals in de vorm van
richtlijnen, diagnostiek, interventies, verpleegkundige spreekuren, methoden
van belevingsgerichte zorg en evidence based practice. En soms gaat het om
innovatie van de organisatie van het verpleegkundige werk zoals
functiedifferentiatie, zelfsturende teams en methoden van coaching, reflectie
en actieleren.
Van verpleegkundigen met een masteropleiding wordt een leidende rol
verwacht bij de keuze, ontwikkeling, implementatie en borging van deze
innovaties. Zij doen dit doorgaans in rollen en functies als projectleider,
verpleegkundig manager, verpleegkundig specialist, nurse practitioner,
kwaliteitsfunctionaris, staf- of beleidsmedewerker, onderzoeker en adviseur.
Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor verpleegkundigen die zich op
deze functies voorbereiden en verder bekwamen door het volgen van een
masteropleiding.
‘Innoveren in de gezondheidszorg. Theorie, praktijk en onderzoek’ is
opgebouwd uit drie delen.
In het eerste deel worden de verschillende benaderingen ten aanzien van
innoveren behandeld.
In het tweede deel worden verschillende soorten van verpleegkundige en
multidisciplinaire innovaties geanalyseerd zoals evidence based practice,
integrale kwaliteitssystemen en verpleegmodellen.
In het derde deel wordt een overzicht gegeven van methoden van
innovatieonderzoek in de wetenschap en in de praktijk. Door het boek heen
worden veel voorbeelden gegeven van onderzoeken naar innovaties in de
verpleging en de gezondheidszorg.
Het boek is tevens geschikt voor verpleegkundigen met een masteropleiding
die zich verder willen verdiepen in de benaderingen en strategieën van
innovatie. Ook studenten van voortgezette opleidingen in de verpleging kunnen
veel van hun gading vinden in dit boek. Ten slotte kan het boek ook bruikbaar
zijn voor andere disciplines in de gezondheidszorg die zich in diverse rollen
met innovatie bezighouden.
Dr. R.H. van Linge is orthopedagoog en bedrijfskundige. Hij is als senior
docent innovatiemanagement verbonden aan de disciplinegroep
Verplegingswetenschap van het UMC te Utrecht. Ook is hij lector bij Sciencia,
een kenniscentrum voor implementatie van innovaties in de GGZ. Naast
onderwijs en onderzoek op het gebied van innovatie is hij ook als adviseur
betrokken bij diverse innovatieprocessen.