Toetsing in het hoger onderwijs staat meer dan ooit volop in de belangstelling. Sinds de verschijning van de eerste druk van Toetsen in het hoger onderwijs in 2002 is er veel veranderd op toetsgebied. Door nieuwe inzichten in hoe toetsen het leergedrag van studenten sturen en door veel strengere accreditatie-eisen zijn opleidingen en docenten er van doordrongen dat toetsbeleid en goed toetsen onontkoombaar zijn. Van elke opleiding wordt vereist dat deze én beschikt over een adequaat systeem van toetsing en kan aantonen dat de beoogde eindkwalificaties worden gerealiseerd. Daarom besteden opleidingen en docenten steeds meer aandacht aan de wijze waarop studenten worden getoetst. Nadat in de tweede herziene druk in 2006 onderwerpen als digitaal toetsen, het opsporen van plagiaat, en EVC (Erkenning Verworven Competenties) zijn toegevoegd is de derde druk verder geactualiseerd.In deze derde druk zijn nieuwe onderwerpen opgenomen die de kwaliteit van toetsing beïnvloeden, zoals: toetsbeleid, toetsprogramma's, formatief toetsen, rubrics, toetsen van onderzoeksvaardigheden, performance assessment, competentietoetsing en landelijke kennistoetsen. Bestaande hoofdstukken en literatuurlijst zijn geactualiseerd.Toetsen in het hoger onderwijs bevat veel praktische hulpmiddelen en voorbeelden. Het is een bron van inspiratie voor individuele docenten en opleidingen in het hoger onderwijs, voor examencommissies en toetscommissies.