Managers in zorginstellingen zijn vaak vakinhoudelijke deskundig
op een of twee gebieden. Daarnaast hebben zij echter inzicht nodig
in alle bedrijfskundige aspecten van de organisatie. Een optimale
bedrijfsvoering vraagt om een brede oriëntatie.
Bedrijfskundige aspecten in de zorg biedt managers informatie over
en inzicht in de verschillende besturingsaspecten waar zij dagelijks
mee te maken hebben. De informatie in dit boek is toegankelijk en
to the point. Deze helpt managers zowel mensen als processen beter
aan te sturen.
Na een inleidend hoofdstuk over de trends in de zorgsector volgen
tien hoofdstukken over verschillende bedrijfskundige aspecten:
strategie, marketing en cliëntgerichtheid, financieel management, organiseren en
management, organisatieverandering: van managen naar faciliteren, human resource management, informatie- en
communicatietechnologie, logistiek management, gezondheidsrecht en leiderschap
en zelfmanagement. Al deze hoofdstukken zijn specifiek toegespitst
op de zorgsector.
De hoofdstukken zijn geschreven door ervaren managers en
opleiders uit de zorgsector.