De rol van onderzoek in het hbo-onderwijs wordt steeds duidelijker. Praktijk en theorie moeten nauw samenwerken bij enerzijds het oplossen van praktijkproblemen, anderzijds bij het genereren van kennis rondom deze oplossingen. Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs helpt studenten om de wereld van onderzoek eigen te maken.
Nieuw in deze editie is een hoofdstuk over praktijkgericht onderzoek. Daarnaast geeft het boek een inleiding op de principes van goed onderzoek, en gaat in op onder andere de manier waarop onderzoek in de praktijk van de gezondheidszorg kan werken, ethische aspecten rondom onderzoek doen en methoden en technieken van kwantitatief onderzoek, inclusief meetinstrumenten, van kwalitatief onderzoek en van onderzoek dat onder verzamelbegrippen valt.
De kracht van dit boek is dat in begrijpelijke taal wordt uitgelegd waar het om draait bij het doen van onderzoek en het toepassen ervan in de praktijk. Het is een must voor bachelorstudenten, maar is ook een prettig naslagwerk voor mensen die een professional master doen en voor mensen die in de praktijk (mede) verantwoordelijk zijn voor innovatieve, evidence-based zorg. Voor docenten van opleidingen in de gezondheidszorg is dit boek een handig naslagwerk bij de lessen over verantwoorde zorg, evidence-based practice en interpretatie van vakliteratuur.
Aan het boek zijn digitale verrijkingen in de vorm van verdiepingsopdrachten en toetsvragen per hoofdstuk toegevoegd. Bovendien is het volledige boek digitaal te raadplegen.
De auteurs zijn experts uit de gezondheidszorg en de wetenschap van Vlaanderen en Nederland.