Werken in zelfsturende teams heeft veel voordelen: veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers en daardoor een grote betrokkenheid van de medewerkers bij de inhoud van het werk. Het boek Zelfsturende teams in de praktijk geeft antwoord op vragen over hoe je werkt in een zelfsturend team in de dagelijkse praktijk, maar ook hoe je communiceert met elkaar, hoe je je problemen aanpakt tijdens vergaderingen en hoe je met het bewaken van de kwaliteit omgaat. De adviezen in het boek zijn praktisch, zodat ze direct uitgevoerd kunnen worden.
Organisaties besparen door het werken in zelfsturende teams veel geld, doordat de taken van het operationeel management en staffunctionarissen op een andere manier ingevuld worden. Het boek is geschikt voor mensen die in een zelfsturend team werken, maar ook teamcoaches, managers en bestuurders, en functionarissen van ondersteunende diensten hebben er veel baat bij.
De eerste druk van Zelfsturende teams in de praktijk was geschreven vanuit het perspectief van de zorgsector, omdat met name in de zorg veel belangstelling was (en is) voor het ontwikkelen van de zelforganisatie. Lezers uit andere sectoren hebben het boek inmiddels ook weten te vinden, en dat heeft geleid tot deze tweede, volledig herziene druk, met een algemeen perspectief op het zelfsturende team. Dat maakt het geschikt en gemakkelijk leesbaar voor ieder die belangstelling heeft voor het werken in een zelfsturend team.
Astrid Vermeer en Ben Wenting vormen samen de directie van het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken (opgericht in 1981) en hebben ruime ervaring opgedaan als adviseur/trainer/coach bij het ontwikkelen en implementeren van de zelforganisatie in verschillende sectoren.
Zij zijn ook de auteurs van Coachen van zelfsturende teams. Hoe doe je dat?