Vraagsturing, normen voor verantwoorde zorg, marktwerking en kwaliteitsverhoging hebben de laatste jaren een kanteling in het functioneren van instellingen voor zorg en welzijn teweeggebracht. Het werk en de werkcontext zijn voortdurend in beweging. Dit stelt nieuwe eisen aan de taakuitvoering van het middenmanagement, de belangrijkste doelgroep van dit boek. Van hen wordt verwacht dat ze op een andere, vernieuwende manier invulling geven aan hun leiderschap. Leidinggeven in een dynamische omgeving noemen we deze uitdaging.
In deze uitgave is er volop aandacht voor zowel de beleidsmatige als de praktische kanten van veranderende organisatiestructuren; het doorvoeren van (cultuur)ver-
nieuwingen; betrokken leidinggeven aan teams en individuen; effectieve
gespreksvoering; aanpak van ziekteverzuim; omgaan met samenwerkingsproblemen en conflicten En hoe als middenmanager het werk met plezier en passie uit te voeren.
Rita Bakker en Jan van Iersel beschikken over ruime ervaring als leidinggevende, opleider/trainer en adviseur binnen de zorg- en welzijnssector, het onderwijs en bedrijven. Vanuit deze ervaring en hun betrokkenheid met het dagelijkse werk van leidinggevenden in het middenmanagement geven zij hun visie op de dynamiek van inspirerend hedendaags leiderschap.