Doelgericht begeleiden in de psychiatrie is gebaseerd op twee belangrijke principes: het stellen van positieve en concrete doelen; en het vergroten van de autonomie van de patiënt. Door de heldere opzet vormt het een onmisbare handleiding voor verpleegkundigen. Daarnaast is het aan te bevelen voor anderen die met de begeleiding van psychiatrische patiënten te maken hebben.
Opgebouwd uit twee delen
Deel 1 behandelt de training van persoonlijke vaardigheden, waarbij sociale bekrachtiging het kernpunt is. In de omgang met patiënten die slechts weinig veranderen, helpt zelfbekrachtiging om gemotiveerd en opgewekt te blijven werken. Vanzelfsprekend komen communicatieve vaardigheden van de hulpverlener aan de orde: goed luisteren, onderhandelen met positieve resultaten, motivatie tot verandering.
In deel 2 behandelt cognitieve vaardigheden: het analyseren van complexe gedragsinteracties, de opzet van een vaardigheidtraining voor patiënten, complexere gedragsprogramma's en verschillende leerprocessen die bij angst een rol spelen. Vervolgens komt het opstellen van g-schema's aan de orde en het versterken van de eigenwaarde van de patiënt. Tenslotte wordt het belang van een goede zorgorganisatie onder de loep genomen. Leren kan immers beter plaatsvinden in een uitnodigende omgeving dan in een omgeving die sterk op het beheersen van gedrag is gericht.