Wereld in woorden opent een compleet nieuw venster op de roemruchte veertiende eeuw: de eeuw van de pest _ waaraan Europa bijna de helft van zijn inwoners verloor _ en nog veel meer van binnen en van buiten komend onheil. Maar ook een eeuw van grote creativiteit _ zoals blijkt uit de Nederlandse literatuur in deze periode, door Frits van Oostrom meesterlijk en meeslepend opnieuw tot leven gebracht.Een ongekend bonte stoet van teksten en schrijvers trekt in een machtig panorama langs. De alom vereerde mysticus Jan van Ruusbroec, maar ook rebelse geesten. Bloedstollende chirurgische geschriften en ethische tegeltjeswijsheden. De unieke abele spelen, de schuine humor van de boerden, en het altijd weer ontroerende Egidiuslied. Zowel grote klassiekers als obscure teksten komen aan de orde, verrijkt met tal van nieuwe vondsten uit recent onderzoek.Wereld in woorden _ dat een tweeluik vormt met het veelgeprezen Stemmen op schrift _ brengt voor de cultuurgeschiedenis van Nederland en Vlaanderen een fascinerende eeuw opnieuw tot leven, en zet de kroon op de loopbaan van een gelauwerd wetenschapper en begenadigd schrijver. Over Stemmen op schrift:'Voor mij absoluut het literaire hoogtepunt van 2006.'kees fens'Van Oostrom is niet alleen een geleerde van formaat, maar ook een schrijver die een publiek kan vinden en boeien.'nrc handelsblad [binnenflap voor] [auteursfoto]Frits van Oostrom is sinds 2002 universiteitshoogleraar te Utrecht. Daarvoor was hij twintig jaar lang hoogleraar oudere Nederlandse letterkunde te Leiden en gasthoogleraar aan Harvard University. Hij won zowel de ako Literatuurprijs als de Spinozaprijs, de belangrijkste Nederlandse wetenschappelijke onderscheiding. Daarnaast was hij onder meer voorzitter van de commissie die de Canon van Nederland ontwierp, en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Eerder verschenen van zijn hand Het woord van eer (Wijnaendts Franckenprijs 1988), Maerlants wereld (ako Literatuurprijs 1996) en Stemmen op schrift (genomineerd voor de ako Literatuurprijs 2006; Groene Watermanprijs). [binnenflap achter]Over Stemmen op schrift:'Die totale beheersing van de stof en van een manier van schrijven, maakt het boek een geheel (wat van niet zoveel literatuurgeschiedenissen gezegd kan worden), de eenheid van stijl doet dat niet minder.'kees fens'Bij dit alles valt op hoe prachtig Van Oostrom componeert, dat wil zeggen, hints loslaat en die later weer oppikt om triomfantelijk tot een oplossing, of, even vaak, tot een non liquet te komen. Veel van zijn uitweidingen over de culturele context lezen door die secure compositietechniek als een detectiveroman.'nrc handelsblad'Dit boek is literatuur over literatuur.'vrij nederland 'Een grandioze evocatie van het vroege Nederlands.'de groene amsterdammer Over Maerlants wereld:'Van Oostrom paart een indrukwekkende eruditie aan een benijdenswaardige opmerkingsgave en een groot combinatievermogen.'nrc handelsblad'Hij beschrijft met een zeer indrukwekkende kennis de middeleeuwse wereld. Zijn boek is ook een haast ideale middeleeuwse geschiedenis, een stuk cultuurgeschiedenis en vaderlandse geschiedenis ook.'de volkskrant