Wat drijft de consument om bepaalde producten te kopen en andere niet? Verloopt de besluitvorming van de consument steeds rationeel, of spelen emoties ook een rol in dit beslissingsproces? Hoe speelt de persoonlijkheid en de levensstijl van de consument een rol in het koopgedrag? Hoe beïnvloeden consumenten elkaar wederzijds? Op welke wijze kunnen innovatieve producten verspreid worden? Welke impact heeft de cultuur op het consumentengedrag? Dit is slechts een greep uit de vele vragen die in dit handboek aan bod komen.
Het boek biedt een praktische en diepgaande introductie in de studie van het consumentengedrag. Dit gedrag kan bestaan uit het verwerken van informatie over producten en diensten, het beslissingsproces, het aankoopgedrag, het gebruik en het afdanken van producten. Het richt zich voornamelijk tot studenten van bacheloropleidingen in de gedragswetenschappen en de economisch georiënteerde richtingen, maar het biedt ook marketeers, psychologen en andere professionals de nodige inzichten om het gedrag van consumenten te begrijpen.