Wat ervaart een kind de eerste uren nadat het ter wereld is gekomen? Kon het daarvoor al iets voelen of waarnemen? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op een steeds jongere leeftijd een aanvang neemt? In welk opzicht is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er echt zoiets als een mannelijke menopauze? En valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden?
Psychologie van de levensloop geeft niet alleen antwoord op al deze vragen, maar plaatst een en ander ook binnen een overzichtelijk kader. Je vindt er een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken wordt de hele levenscyclus doorgelicht. In elke levensfase wordt zowel aandacht besteed aan de lichamelijke ontwikkeling voor zover die relevant is voor het gedrag, als aan de evolutie op cognitief, sociaal en emotioneel vlak.
Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid van de geselecteerde inhouden en aan de helderheid en de didactische opbouw van de tekst. Het boek verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar illustreert die telkens met zeer herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven.
Psychologie van de levensloop richt zich in de eerste plaats tot studenten en afgestudeerden uit de diverse psychosociale, pedagogische en paramedische opleidingen. Maar gezien de levensnabijheid van het onderwerp zal ieder die geboeid is door de mens en zijn ontwikkeling, er heel wat inzichten uit halen.
OVER DE AUTEUR
POL CRAEYNEST was gedurende vele jaren als docent verbonden aan de bacheloropleidingen toegepaste psychologie en sociaal werk in de hogescholen van Brussel en Kortrijk. Daarvoor werkte hij als wetenschappelijk medewerker aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de KU Leuven. Hij is auteur van verschillende handboeken op het domein van de gedragswetenschappen. Van hem verschenen bij Acco eerder al: Onze genen: Handboek menselijke erfelijkheid (2007), Sociale psychologie: Een inleiding (2008) en Algemene psychologie: Een inleiding (2010). Psychologie van de levensloop is een grondige herwerking van een eerdere editie uit 2005.
EDUMATIC
Bij dit boek vindt u een interactieve Edumatic oefenmodule. Edumatic is een unieke online auteurstool van Televic Education om oefeningen en toetsmateriaal te ontwikkelen voor web- en offline toepassingen. Een student kan de resultaten van zijn oefeningen op een overzichtelijke manier opvragen en bekijken. Een docent kan zijn eigen studenten eenvoudig opvolgen en evalueren. Zo krijgt hij een beter zicht op de vorderingen van zijn studenten en ziet hij waar de moeilijkheden liggen.