Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen. Achtergronden, opbouw en werkwijze

methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkigespellingproblemen. Achtergronden, opbouw en werkwijze

Voorzijde
20,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 19,48 i
+
Bestel
ISBN: 9789033475009
Uitgever: Acco
Verschijningsvorm: Paperback
Druk: 1
Pagina's: 73
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
NUR: Orthopedagogiek

In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Daarbinnen is een top 3 aan te wijzen. Het gaat dan om fouten tegen de regel van de verdubbeling na een korte klinker (piten), tegen de regel van de verenkeling in een open lettergreep (verlaaten) of tegen de regel voor het schrijven van -d/-t (hij reedt). Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe en maakt ook een belangrijk deel uit van debehandeling van mensen met dyslexie. Een kenmerk van effectieve hulp is dat deze direct op de kennis en vaardigheden is gericht die specifiek is voor de spelling: het kennen van de koppelingen tussenklanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Hardnekkige spellingproblemen zijn er in verschillende variaties en vragen niet om een standaard aanpak, maar om maatwerk aan de hand van deugdelijk onderbouwde uitgangspunten. De methodiek Geregeld! biedt de handvatten voor dit maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. Geregeld! is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en op jarenlange klinische ervaring van de auteurs. De methodiek Geregeld! is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen (dyslexie) behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling.

Bekijk ook het boek met behandelingsmateriaal, instructies en oefeningen.

Over de auteurs:

WIED RUIJSSENAARS is als hoogleraar verbonden aan de Afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

CECILE RUIJSSENAARS-ELSHOFF is als orthopedagoog werkzaam in het Speciaal Onderwijs (Cluster 2) en in de OCR Peize,een praktijk voor diagnostiek en behandelingvan leer-, school- en ontwikkelingsproblemenbij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

MARIEKE SMEETS is als orthopedagoog werkzaam bij de OPM Nijmegen, een praktijk voor diagnostiek, behandelingen begeleiding van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

MIEKE WILLEMSEN-BOUWMANS is als orthopedagoog en GZ-psycholoog werkzaam bij de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

INEMIEK VAN MAMEREN-SCHOEHUIZEN is orthopedagoog en GZ-psycholoog en een van de oprichters van de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.