Dit boek gaat over de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking en Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Aandacht voor de verstandelijke en sociale ontwikkeling was er al langer. Emoties ervaren we als dichtbij, als wezenseigen. We worden erdoor bewogen, ze bepalen onze relaties met anderen. Een goede emotionele ontwikkeling en een evenwichtige persoonlijkheid liggen in elkaars verlengde. De processen die hieraan ten grondslag liggen zijn belangrijk, zeker bij mensen met een beperking die voor hun gevoel van veiligheid en eigenwaarde extra afhankelijk zijn van (de zorg van) anderen. De auteurs bieden een denk- en handelingskader voor de praktijk. Achtereenvolgens komen aan bod wat emoties en beperkingen inhouden (basistheorie), hoe je er goed zicht op krijgt (diagnostiek) en wat het voor het handelen in de praktijk betekent (houding, voorwaarden, handvatten). Welbevinden van mensen met een beperking wordt vergroot als hun emotionele ontwikkeling op juiste waarde wordt geschat. Onder- en overschatting kunnen er beter mee voorkomen worden. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden. Theorie en achtergronden worden in dit boek telkens afgewisseld met praktijkcasussen. Het boek is praktijkgericht maar wel gestoeld op actuele wetenschappelijke inzichten en jarenlange klinische praktijkervaring. Het is bedoeld voor begeleiders, ouders/verwanten, studenten, vakspecialisten en iedereendie de (zorg voor de) mensen met een beperking een warm hart toedraagt.
Over de Auteurs:
JOLANDA VONK werkt sinds mei 2007 als behandelcoördinator bij KEG Viataal Groep, locatie OrthopedagogischCentrum. Sinds 1985 werkt ze in de zorg voor mensen met een beperking, achtereenvolgens als begeleidster enorthopedagoog/GZ-psycholoog. Daarnaast is zij werkzaam als supervisor.
AMIEKE HOSMAR werkt sinds december 2007 als GZ-psycholoog bij Pluryn, locatie Groesbeekse tehuizen. Sinds 1990 werkt ze in de zorg voor mensen met een beperking, achtereenvolgens als begeleidster, ambulant begeleidsteren orthopedagoog/GZ-psycholoog.