Dit boek is een compleet en praktisch handboek dat vanuit een nieuwe kijk op NLD praktische adviezen geeft voor opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Wat ís NLD precies, hoe manifesteert het zich bij kinderen en jongeren en op welke manier is een kind met NLD het beste te begeleiden. Een ding is zeker; bij kinderen met NLD gaat het allemaal net iets anders. Wat kan men verwachten aan prestaties op het gebied van schoolvaardigheden en hoe kan specifiek gedrag verklaard worden? Veel kinderen met NLD lopen vast in hun ontwikkeling, zowel op school als thuis in het dagelijkse leven. Ze hebben moeite met zich aanpassen aan de omgeving; begrijpen niet goed wat de omgeving van hen verwacht. Ze hebben problemen met het aangaan en onderhouden van contacten met leeftijdsgenoten en in emotioneel opzicht zijn veel kinderen met NLD instabiel. Ze laten vaak en veel boosheid zien, zijn angstig en weigerachtig en praten veel, té veel. Begrip en inzicht in wat NLD is en hoe men met NLD functioneert, is een eerste stap naar betere begeleiding in onderwijs, opvoeding en hulpverlening. Dit boek geeft uitgebreid antwoord op hoe men kinderen en jongeren kan begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling zowel op school als in het dagelijkse leven. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met het begeleiden van kinderen, jongeren en volwassenen met NLD; orthopedagogen, psychologen, psychomotorische en cognitieve therapeuten, leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs, ouders en opvoeders.