Orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen, sociaal-verpleegkundigen, schoolhoofden en veel andere beroepsgroepen worden vaak geconfronteerd met de pedagogische handelingsverlegenheid van ouders, leerkrachten, beroepsopvoeders. Uit de talrijke vragen waarmee de auteurs tijdens opleidingen en nascholingen voor diverse beroepsgroepen geconfronteerd worden blijkt de behoefte aan een boek dat op een snelle en bevattelijke manier informatie biedt. Een boek dat inzicht geeft in de verschillende problemen en handicaps die bij kinderen en jongeren voorkomen. Het is immers niet eenvoudig om een antwoord te geven op de specifieke opvoedingsbehoeften van die kinderen. Naast algemene bijdragen over kinderen met gedragsproblemen, leerstoornissen, handicaps, enzovoort, wordt aandacht besteed aan bijzondere doelgroepen in de hulpverlening: jeugdige delinquenten, kinderen met autismespectrumstoornissen, vluchtelingenkinderen.Dit handboek is een informatiebron voor iedereen die beroepshalve met pedagogische vragen en problemen geconfronteerd wordt. Ten slotte kan het als handboek worden gebruikt in universitaire opleidingen en aan hogescholen in Vlaanderen en Nederland.