De logopedie is niet alleen een klinisch vakgebied maar ook een wetenschapstak die zich tot doel stelt de kennis over communicatie en communicatiestoornissen uit te breiden. Elke logopedist steunt bij onderzoek en behandeling van zijn patiënten voortdurend op kennis die door wetenschappelijk onderzoek werd opgedaan. In die zin is elke logopedist steeds een consument van wetenschappelijk onderzoek. Dit boek is bedoeld als een kennismaking met de methodologie van wetenschappelijk onderzoek in de logopedie. Het biedt een inleiding die nuttig kan zijn zowel voor de logopedist als consument van wetenschappelijk onderzoek, als voor degene die zelf wetenschappelijk actief wenst te zijn als producent van wetenschappelijk onderzoek. Het boek is praktisch opgevat en laat zien hoe men concreet te werk gaat bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en dit vanaf het idee om een onderzoeksproject op te stellen tot en met de verslaggeving van onderzoeksresultaten aan collega¿s. De praktische oriëntatie maakt het boek meteen ook zeer geschikt als hulp voor studenten bij het uitvoeren van een afstudeerproject of onderzoek in het kader van een verhandeling.