Het gebruik van de menselijke stem is een aangeleerd gedrag: van bij de geboorte leren we gaandeweg hoe en wanneer we onze stem kunnen gebruiken. Sommigen leren dit echter onvoldoende, op een foutieve manier of zelfs helemaal niet. Zo ontstaan stemstoornissen: verkeerd stemgebruik, zoals een foutieve ademhaling, een te harde steminzet, spreken op een verkeerde toonhoogte,,, of stemmisbruik, zoals krijsen en gillen, overdreven hoesten en keelschrapen, overspannen vocaliseren,,,In Stemstoornissen. Stemmisbruik en verkeerd stemgebruik worden deze en vele andere vormen van afwijkend stemgedrag gedetailleerd besproken. De auteur geeft niet alleen een fysiologische beschrijving van psychogene en organische stemstoornissen, maar heeft ook aandacht voor de relatie tussen sociale competentie en vocale competentie.Het boek is bij uitstek geschikt voor logopedisten, geneesheren, hulpverleners, leraars, zangpedagogen en iedereen met belangstelling voor een goede stemhygiëne.