Ook in Nederland begint men zich er langzamerhand van bewust te worden, dat de creativiteit in het beroep en in het bedrijfsleven een zeer belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de welvaart. Maatschappelijk vooruitgang kan slechts plaatsvinden indien iedereen zijn kennen en kunnen inzet en goede ideeën in creatieve banen weet te leiden. Het stimuleren en mobiliseren van deze creativiteit is het doel dat de auteur zich heeft gesteld. Hij richt zich daarbij tot alleen die een positie bekleden waarbij logisch en consequent doordenken van problemen een eerste vereiste is, in het bijzonder daar waar de problematiek van efficiëntie, rendementsverbetering, het uitwerken van nieuwe ideeën en het opzetten of verbeteren van organisaties aan de orde komt. Er zijn in dit opzicht verscheidene nieuwe en originele gedachten in de tekst verwerkt, met sprekende voorbeelden, zodat de lezer op een aangename manier in deze materie wordt geïntroduceerd. Vooral voor de zakenman, die tegenwoordig dikwijls een grote verantwoording draagt, en zijn eigen problemen zelf moet zien op te lossen, is dit een zeer belangrijk werk. Ook bedrijfspsychologen en beroepskeuzeadviseurs zullen er veel wat voor hen belangwekkend is, in kunnen vinden het geeft op een rustige manier de weg aan naar een grotere efficiëntie en het vermijden van fouten die anderen vóór ons hebben gemaakt.