Als apothekersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: zowel de klant als de apotheker rekent op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor de apothekersassistent’ staat steeds een andere groep patiënten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo hebben de klanten in dit werkboek allemaal last van pijn op de borst.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de apothekersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je studiegenoten samen.In dit werkboek: • Om de klachten van patiënten beter te begrijpen bestudeer je de bouw en werking van de borstkas en de organen die zich daarbinnen bevinden: longen, hart en slokdarm. • Je verdiept je in een aantal veel voorkomende aandoeningen die pijn op de borst kunnen veroorzaken. Wanneer is er sprake van alarmfactoren en is een bezoek aan de huisarts raadzaam?• Je maakt kennis met een aantal geneesmiddelen die gebruikt worden bij de behandeling van problemen met hart en bloedvaten. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je klanten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?• Je neemt recepten in voor dergelijke geneesmiddelen en oefent met het verhelderen van zelfzorgvragen van klanten die last hebben van pijn op de borst.• Je bereidt een aantal geneesmiddelen die door de apotheek zelf gemaakt of aangepast worden.• Je oefent met het geven van voorlichting. Bijvoorbeeld over praktische hulpmiddelen zoals de medicijndoos. • Je staat stil bij de vraag wat een klantgerichte benadering eigenlijk inhoudt.• Ook komt de verwerking van klantgegevens in het Apotheek Informatie Systeem aan bod.• Apothekersassistenten kunnen in aanraking komen met allerlei beroepsrisico’s. Welke zijn dat en hoe ga je daarmee om?• Aandoeningen aan hart en bloedvaten zijn vaak een gevolg van een ongezonde leefstijl. Je ontdekt dat ook in ons land overgewicht een snel groeiend probleem is.De opleiding is een belangrijke start, maar een goede apothekersassistent blijft zich ook daarna verder ontwikkelen. Daarom eindigt dit werkboek met een opdracht om zicht te krijgen op je sterke en zwakke kanten en op je ambitie om verder te groeien in dit beroep.