Ik heb zo'n last van mijn keel

Casuïstiek voor doktersassistenten

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
17,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789031379125
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: S. van der Krogt A. Starink
Druk: 1
Pagina's: 72
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2010
NUR: Assisterende beroepen en lab

Als doktersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: zowel de patiënt als de huisarts rekenen op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor doktersassistenten’ staat steeds een andere groep patiënten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo hebben de patiënten in dit werkboek allemaal last van hun keel of stem.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de doktersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je studiegenoten samen.In dit werkboek: • Om tijdens de intake de ernst van de situatie in te kunnen schatten sta je stil bij de bouw en werking van de mondholte, keel en stembanden. Je bestudeert een aantal veel voorkomende aandoeningen die gepaard gaan met keelpijn of heesheid. Je kijkt naar alarmfactoren en voert intakegesprekken.• Je maakt kennis met de instrumenten die gebruikt worden bij het behandelen van keel- en neusklachten. Ook oefen je het maken van een keeluitstrijkje en het stelpen van een bloedneus. Handelingen die doktersassistenten regelmatig moeten uitvoeren.• Je kijkt naar de geneesmiddelen die ingezet kunnen worden ter bestrijding van keelpijn en de achterliggende oorzaken daarvan. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je patiënten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?• Ook komt een aantal administratieve taken aan bod. Bijvoorbeeld het verwerken van patiëntgegevens in het Huisartsen Informatie Systeem en het bestellen van voorlichtingsmateriaal.• Je staat stil bij de waarden en normen die verschillende patiënten er op na kunnen houden. Wat doe je als deze afwijken van jouw eigen waarden en normen?• Keelklachten kunnen samenhangen met luchtvervuiling. Je gaat na welke rol het toenemende gebruik van brommers en scooters daarin speelt.Leren houdt nooit op, het is belangrijk om je steeds te blijven ontwikkelen. Er zullen steeds weer nieuwe vraagstukken op je pad komen. Hoe pak je die aan? Daarom eindigt dit werkboek met opdrachten over het ontwikkelen van een gestructureerde en methodische werkwijze.