Voorlichting geven aan patiënten is een belangrijke taak binnen de gezondheidszorg. De opkomst van internet heeft het karakter van de voorlichting drastisch veranderd. Het studieboek Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid is daarom volledig herzien en geactualiseerd. In deze nieuwe uitgave komt de rol van internet bij patiëntenvoorlichting uitgebreid aan bod.Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid biedt een pragmatisch overzicht van situaties op het gebied van patiëntenvoorlichting uit de tandheelkundige praktijk. Aan de hand van patiëntengeschiedenissen en brieven worden diverse ervaringen en vragen behandeld. Het boek koppelt zo op heldere wijze theorie en praktijk van patiëntenvoorlichting.Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel gaan de auteurs in op de maatschappelijke betekenis van voorlichting. In het tweede deel staat het onderwerp communicatie centraal: aan de orde komen gespreksvaardigheden, gespreksmodellen en non-verbaal gedrag. In het derde deel wordt ingegaan op de drie kernelementen van patiëntenvoorlichting: de informatie aan patiënten, de instructie en de begeleiding. In het vierde deel gaan de auteurs in op de relatie tussen voorlichting en massamedia. Het boek wordt afgesloten met enige ethische kanttekeningen en vraagstellingen. Ter verheldering is een korte verklarende lijst met tandheelkundige begrippen toegevoegd.Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid is in eerste instantie bestemd voor mondhygiënisten en tandartsen. Maar het boek is ook uiterst nuttig voor mensen die werkzaam zijn binnen andere disciplines in de gezondheidszorg of op het gebied van voorlichtingskunde.