Ontwikkelingen in de gezondheidszorg zijn in de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Als gevolg hiervan vragen diverse processen, zoals productiesturing, capaciteitsmanagement en cliëntenlogistiek, om een nieuwe aanpak. Vooral op middenmanagers in gezondheidszorginstellingen doet dit een stevig beroep. Zij opereren immers in het spanningsveld tussen de top die een strategische visie verwezenlijkt wil zien, en de medewerkers/professionals op de werkvloer die deze visie operationeel moeten zien te realiseren. Daarnaast heeft de middenmanager te kampen met doelstellingen die onderling op gespannen voet staan, zoals de tegenstelling tussen service en doelmatigheid, en de discrepantie tussen uiteenlopende wensen en dagelijkse werkelijkheid.Door de wijze waarop met veranderingen wordt omgegaan ontstaat er soms overspanning, soms onderspanning. Het ideale tussenniveau is vitale spanning: de spanning die nodig is om problemen in gezondheidszorgorganisaties constructief op te lossen.Gezondheidszorg onder druk geeft een helder beeld van de spanningsvelden in de gezondheidszorg. De auteurs maken door middel van cases en praktijkvoorbeelden duidelijk hoe vitale spanning kan worden geïnitieerd en behouden in veranderingsprocessen die hun aangrijpingspunt hebben in zorglogistiek of organisatie.