Supervisie heeft zich door de jaren heen bewezen als een praktijkgerichte leidraad voor (opleidings)supervisoren. Zij herkennen in het boek hun eigen praktijkvragen en vinden er inspiratie in om eigen antwoorden te vinden. Het boek is meermalen aangepast in verband met de verdere professionalisering van supervisie, de sterk groeiende supervisiebibliotheek en de vele veranderingen in het hoger beroepsonderwijs. Deze vierde geactualiseerde druk verwijst op tal van plaatsen naar recente en belangrijke literatuur over supervisie(kunde). Nieuw is onder meer een beschouwing over het gebruik van technieken en specifieke benaderingswijzen in supervisie, zoals spelvormen, dramatechnieken en creatieve werkvormen. In het eerste hoofdstuk schetsen de auteurs exemplarisch het hele traject van een groepssupervisie, zodat de lezer een concreet beeld krijgt van supervisie in de praktijk. Het tweede hoofdstuk gaat vooral in op de plaats en invulling van supervisie in een opleidingscurriculum. De daarop volgende hoofdstukken bespreken, aan de hand van zeer diverse praktijkillustraties, de loop van het supervisieproces, te beginnen bij de voorbereiding op en de start van supervisie. Speciale aandacht wordt besteed aan supervisiemateriaal, aan supervisie in groepsverband en aan de machtsbalans in supervisie. In de laatste hoofdstukken komen het evalueren, beoordelen en afronden van supervisie aan bod.