Al langere tijd staat de as II van de DSM-IV ter discussie omdat deze onvoldoende recht doet aan de heterogeniteit binnen groepen patiënten met een en dezelfde persoonlijkheidsstoornis. De visie achter deze uitgave is een brede en geïntegreerde kijk op persoonlijkheidspathologie. Het handboek bestrijkt dan ook het gehele terrein van de (complexe) persoonlijkheidspathologie en -problematiek.
Vele deskundige en ervaren experts hebben vanuit zeer uiteenlopende referentiekaders en diagnostische en behandelmethodieken een bijdrage geleverd aan dit boek, vanuit de meest recente wetenschappelijke bevindingen en inzichten. Hierdoor ontstaat een rijk overzicht van de huidige state of the art van het domein van de persoonlijkheidspathologie. Zo wordt ruim aandacht besteed aan de invloed van gen-omgevingstransactie op het ontstaan van persoonlijkheidpathologie en aan neurofysiologische correlaten van persoonlijkheidspathologie. Ook is aandacht voor de voorlopers van ernstige persoonlijkheidsproblematiek in de vroege ontwikkeling van het kind. Tevens komt de invloed aan de orde van langdurige vroegkinderlijke negatieve ervaringen op de ontwikkeling van de borderline persoonlijkheidsstoornis. De geschiedenis en ontwikkeling van het brede concept 'borderline' wordt diepgaand besproken. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan categoriale classificatie en dimensionele modellen, maar ook aan psychodynamische modellen van persoonlijkheidspathologie. Daarnaast worden de recente behandelmodellen voor persoonlijkheidspathologie beschreven, inclusief de huidige stand van zaken met betrekking tot medicamenteuze behandelingen. Tenslotte is aandacht voor de comorbiditeit tussen persoonlijkheidspathologie en verschillende psychiatrische symptoomstoornissen.
Voor wie?
Het Handboek Persoonlijkheidspathologie is bestemd voor zowel gevorderde studenten sociale wetenschappen en geneeskunde als voor gebruik in de postmaster opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog en klinisch psycholoog.
Tevens zullen vele reeds werkzame professionals in dit handboek hun onderwerp van interesse vinden en hun kennis kunnen verdiepen en verrijken met directe relevantie voor het klinisch handelen