In verschillende fasen van hun studie moeten studenten onderzoeksverslagen schrijven. In het hoger beroepsonderwijs ligt hierbij het accent op de praktische bruikbaarheid van het verslag, terwijl het wetenschappelijk onderwijs meer aandacht aan de theoretische diepgang ervan besteedt. Aan de opbouw en de stijl van redeneren worden echter vergelijkbare eisen gesteld.Dit boek beschouwt onderzoeksverslagen als teksten die de vorm van een betoog hebben en maakt duidelijk hoe een goed verslag een betogende vorm kan krijgen. De auteur bespreekt uiteenlopende moeilijkheden die zich bij het schrijven kunnen voordoen en geeft praktische adviezen om deze problemen op te lossen. De aandacht gaat hierbij uit naar zowel de indeling van het verslag als de stijl van redeneren. Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan het opstellen van literatuurverwijzingen.Dit boek kent een voorganger: Scripties schrijven in de sociale wetenschappen (Soudijn, 1991). Thema's daaruit komen in Onderzoeksverslagen schrijven opnieuw aan de orde, maar deze uitgave is volledig opnieuw geschreven. Daarbij is een groot aantal recente onderzoeksverslagen uit verschillende studierichtingen als referentiekader genomen