Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering met ouderen

Voorzijde
Achterzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering met ouderen

ISBN: 9789026522499
Uitgever: Pearson Benelux B.V.
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: René den Haan Fredrike Bannink
Druk: 1
Pagina's: 320
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2012
NUR: Psychotherapie en andere therapieën

Iedereen wil oud worden, maar wie wil er ook oud zijn?

Er bestaan helaas nog veel negatieve denkbeelden over het ouder worden en over ouderen, terwijl de meeste ouderen juist goed functioneren. Door die denkbeelden wordt er in de (geestelijke) gezondheidszorg niet voldoende stilgestaan bij de sterke kanten, mogelijkheden en veerkracht van deze groep cliënten. Ook is het idee dat verandering op oudere leeftijd nog mogelijk is relatief nieuw.

Dit handboek heeft als doel om gespreksvoering zo positief en simpel mogelijk te maken voor alle professionals in de (geestelijke) gezondheidszorg die met ouderen werken. Verschillende onderwerpen die specifiek met oudere cliënten te maken hebben komen aan bod, zoals omgaan met cognitieve beperkingen, voeren van crisisgesprekken en gesprekken over suïcidaliteit, en toepassen van mediatieve gespreksvoering. Je vindt vele tips en oefeningen en een groot aantal casus die je uitnodigen morgen al met oplossingsgerichte gespreksvoering te beginnen.

Oplossingsgerichte gespreksvoering is een vorm van cognitieve gedragstherapie, waarbij de focus niet ligt op wat er mis is met de cliënt en wat niet werkt, maar op wat er goed gaat en wel werkt. Probleemanalyse is vaak niet nodig, doelanalyse daarentegen wel: wat wil de cliënt (en zijn omgeving) voor het probleem in de plaats?

Cliënten en hun dierbaren, mantelzorgers, verpleegkundigen en multidisciplinaire teams die met ouderen werken worden op een respectvolle wijze uitgenodigd hun doel te formuleren, uitzonderingen op het probleem te vinden en voort te bouwen op hun sterke kanten en op wat werkt. Omdat de autonomie van de cliënt goed is gewaarborgd, bevordert dit de zelfwaardering en de werkrelatie tussen cliënt en professional. Bovendien zorgt oplossingsgerichte gespreksvoering voor een lichte en positieve toon, hetgeen meer werkplezier genereert. Omdat het benodigde aantal oplossingsgerichte gesprekken meestal kleiner is dan het aantal probleemgerichte gesprekken is oplossingsgerichte gespreksvoering tevens kostenbesparend.