Psychologie van veranderen

Over het hoe en waarom van sociaal-adaptief veranderen in organisaties

Voorzijde
35,00
Leverbaar vanaf 7 mei 2025
Met 5% studentenkorting
voor 33,25 i
+
Bestel
ISBN: 9789024469710
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Antonie van Nistelrooij Marcel Kuhlmann
Druk: 1
Pagina's: 256
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Management algemeen

Generatieve gesprekken, conversaties waarin nieuwe inzichten ontstaan en relaties worden versterkt, zijn bij uitstek het middel om succesvol te leren en veranderen. In de praktijk merken professionals hoe lastig het is naar binnen te kijken en met anderen te reflecteren op de eigen behoeftes en op aannames over elkaar en de organisatie. Aannames die veranderingen in de weg staan.

Psychologie van veranderen zoomt in op de menselijke kant van grote en kleine veranderprocessen. De auteurs koppelen recente inzichten uit de ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie en neuropsychologie aan een sociaal-adaptieve aanpak. Interactie en afstemming staan daarbij centraal. Ze vertalen die aanpak in een rijke verzameling bouwstenen en technieken om het handelingsrepertoire te vergroten van iedereen die betrokken is bij een verandering.

Dit boek biedt een intrigerend inkijkje in de psychologie van verandering en inspirerende tips om zelf toe te passen. Voor veranderkundigen, managers, adviseurs en iedereen die collega’s en andere belanghebbenden sterker wil betrekken bij veranderprocessen.

 

Antonie van Nistelrooij is bedrijfskundige en psycholoog en als docent werkzaam aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en TSM Business School. Marcel Kuhlmann is psycholoog, docent en begeleider van verander- en leertrajecten. Hij maakt deel uit van Kessels & Smit, The Learning Company.