Natuur en taalontwikkeling
Dat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor taalontwikkeling?
Onderzoekers van de Hogeschool Leiden, Thomas More Hogeschool en Erasmus Universiteit Rotterdam gingen met kinderen en hun juffen en meesters de natuur in om er te spelen. En ontdekten wat een geweldige bron aan inspiratie dit is voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Een natuurrijke omgeving maakt ze spraakzamer en creatiever.
Rijke taal gebruiken
Hoe jij dat in jouw lessen inzet, lees je in dit prachtig vormgegeven, inspirerende boek. Taal in de natuur reikt je de mogelijkheden aan van spelen in een natuurrijke omgeving. Je leest hoe je dat inzet voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Het boek is rijk geïllustreerd, waardoor je zelfs al ‘op papier’ ervaart dat de natuur een rijke taal-leeromgeving is. Een omgeving waar kinderen rijke taal horen én rijke taal leren gebruiken.
Inspiratie voor je lessen
Na een storm liggen overal takken en bladeren op de grond, in de lente zie je vanzelf bloemen opkomen, en soms landt er zomaar een lieveheersbeestje op je hand. Ga naar buiten en laat dat de inspiratie zijn voor je les. Je zult ervaren dat:
- Kinderen meer zinnen en woorden gebruiken als ze buiten spelen. Als je met kinderen naar een natuurrijke omgeving gaat, merk je dat ze daar vanzelf meer gaan praten. De natuur is zo rijk dat het invloed heeft op de hoeveelheid woorden en zinnen; het maakt kinderen spraakzamer.
- Kinderen de natuur echt betrekken in hun spel en erover praten. Kinderen maken van de natuurrijke plek een plek die betekenis heeft voor hun spel. Een struik wordt een huisje of misschien toch een kasteel?
Kinderen van 2 tot 6 jaar
Dit praktische boek is voor jou: pedagogisch professional, leraar, meester of juf die werkt met kinderen van 2 tot en met 6 jaar. Een boek om door te bladeren, om uit te proberen, om te lezen, om mee te nemen en op onderzoek uit te gaan.