Meemaken dat een patiënt herstelt vanuit een ernstige psychotische depressie met enkele elektroconvulsietherapie-sessies, is één van de dankbaarste gebeurtenissen die een hulpverlener in de dagelijkse praktijk kan ervaren.
Elektroconvulsietherapie (ECT) kan de kwaliteit van leven van patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening sterk en snel doen verbeteren. Helaas wordt ECT toch vaak niet direct ingezet om deze ernstig zieke patiënten te behandelen. Het is te betreuren dat ECT nog steeds een van de meest gestigmatiseerde en angstaanjagende behandelingen is die er in de geneeskunde bestaat.
In deze herziene versie van Leerboek elektroconvulsietherapie geven de auteurs een overzicht van de huidige stand van zaken van de dagelijkse ECT-praktijk en de recentste wetenschappelijke inzichten op dit gebied. Het leerboek is ingericht in drie delen: een klinisch-wetenschappelijk, een basaal-wetenschappelijk en een maatschappelijk deel. Deze tweede druk is geactualiseerd aan de hand van de nieuwe multidisciplinaire richtlijn, de verplichte e-learning voor aios en de implementatie van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Dit verdiepende leerboek is te gebruiken bij onderwijs aan studenten (artsen in opleiding, psychiaters en andere medische specialisten/hulpverleners in opleiding). Het is geschikt voor psychiaters, anesthesiologen en ggz-professionals die te maken krijgen met ECT. Ook voor de huisarts en POH-ggz is het boek interessant omdat zij betrokken zijn bij het verwijzen van chronisch depressieve patiënten.