Was jij vroeger eigenaar van je leerproces? Was jij een autonome, intrinsiek gemotiveerde, doelgerichte, reflectieve, zelfsturende student met volledige regie over je eigen leerproces?
Waarschijnlijk niet. Toch komen we deze aspecten vaak tegen in de visies van opleidingen. De gemene deler: zelfregulerend leren. Maar hoe ‘zelf’ is dat eigenlijk? Onze stelling is simpel: Dat doe je toch niet alleen?! Leren is een sociaal proces. In onderwijs leert en reguleert dus iedereen – van student tot docent. Daarom kun je beter spreken van ‘co-regulerend leren’.
Dit boek kadert dit principe (en aanverwante concepten) en maakt ze praktisch: Hoe ontwerp je onderwijs met co-regulatie als uitgangspunt? En hoe geef je dat didactisch vorm in je dagelijkse praktijk? Het boek biedt concrete handvatten en sprekende casuïstiek om dit goed te doen. Want let op: te veel sturing drukt de motivatie de kop in, te weinig sturing resulteert in doelloos zwemmen zonder grip op het leerproces. Co-regulatie biedt het kader tot balans.
Over de auteurs
Derk Bransen promoveerde aan de Universiteit Maastricht op het onderwerp 'reguleren van werkplekleren' in de geneeskundeopleiding en werkt momenteel als co-creatie manager bij Education Lab NL. Barend Last is bestsellerauteur, docent, en veelgevraagd spreker op het gebied van onderwijsinnovatie. Eerder schreef hij de succesvolle boeken ‘Chatten met Napoleon’ en ‘Blended Learning in de praktijk’.