Als docent in het voortgezet onderwijs wil je goed onderwijs verzorgen en stel je jezelf dagelijks vragen. Variërend van het niveau van de individuele leerling, de groep, de klas, én de school. Daarbij wordt doorlopend een beroep gedaan op je professionaliteit. Als professional kijk je met een onderzoekende houding naar het onderwijs(leer)proces: door open en nieuwsgierig te zijn, door te onderzoeken, door je kennis te delen, door iets nieuws te durven toepassen (en dit alles op een methodische en systematische wijze). Kortom, door onderzoeksmatig te werken vind je antwoorden op je vragen. Dat doe je niet alleen, maar ook samen met je collega’s op school en/of met collega’s van andere scholen. Daarover gaat Voorgezet onderwijsonderzoek: alleen én samen onderwijsonderzoek doen om je onderwijspraktijk te verbeteren.
Het boek bestaat uit vier delen. In deel 1 staat de vraag centraal waarom onderzoeksmatig werken in de onderwijspraktijk belangrijk is voor jou als docent. Vervolgens volgt in deel 2 wat je dan in de praktijk doet wanneer je onderzoeksmatig werkt. Deel 3 bespreekt hoe je onderwijsonderzoek in de praktijk kunt doen. In deel 4 staan vele vaardighedenbladen en werkbladen met concreet toepasbare mogelijkheden voor je eigen onderwijspraktijk.
Het boek is bedoeld voor alle docenten in het voortgezet onderwijs.
Dr. Ton Kallenberg is rector van het Jac. P. Thijsse College in Castricum en is portefeuillehouder onderwijsonderzoek bij het SVOK. Hij is onderwijskundige en pedagoog en heeft gewerkt in alle sectoren van het onderwijs, van primair onderwijs tot en met universiteit.