Als we startende leraren en zij-instromers in het diepe gooien, laten we dat dan in ieder geval doen met een goede, stevige zwemband: een goed inductietraject met oog voor maatwerk, ruimte voor groei en de mogelijkheid om fouten te maken en hier van te leren.
In dit boek vind je praktische tips voor het ontwikkelen én implementeren van een inductietraject voor alle startende leraren binnen de school. Met aandacht voor de behoeften en visie van alle betrokkenen laat Marjolein Mantelaers zien hoe goede begeleiding eruitziet en hoe dit vorm krijgt in een modulair traject. Hierdoor wordt het mogelijk om met een algemeen programma zo veel mogelijk maatwerk te bieden. Met als belangrijkste doel om de instroom van startende leraren en zij-instromers te vergroten en de uitstroom zo laag mogelijk te houden.
Dit boek is geschreven voor schooldirecteuren, school- en lerarenopleiders, coaches, begeleiders en eigenlijk iedereen die betrokken is bij het begeleiden en opleiden van startende leraren en zij-instromers.
Marjolein Mantelaers is docent Nederlands, pedagoog en onderwijskundige. Momenteel doet ze promotieonderzoek naar de begeleiding van zij-instromers in het onderwijs aan de Universiteit van Maastricht.