De Nederlandse bevolking verandert van samenstelling en dat zien we ook terug in het onderwijs. De afgelopen decennia zijn scholen steeds diverser geworden. Niet alleen hebben leerlingen verschillende achtergronden op cultureel en religieus vlak, maar ook zijn er grote verschillen op het gebied van sociaaleconomische achtergrond, (armoedeproblematiek), gezondheid en neurodiversiteit, gender en seksuele oriëntatie. Daarmee komen steeds weer nieuwe vraagstukken de school binnen, waardoor veel leraren zich vaker handelingsverlegen voelen en niet altijd weten hoe ze aansluiting vinden bij de leefwereld van hun leerlingen. Voor een deel missen docenten de kennis om hier adequaat op te reageren en voor een deel zijn ze niet voldoende voorbereid op bepaalde gevoeligheden en het goed voeren van de gesprekken daarover.
Begrijp je me echt? is een toegankelijke en praktische lesmethode om meer kennis, sensitiviteit en vaardigheden te ontwikkelen over diversiteit en inclusie in het (primair) onderwijs. De methode is ontwikkeld in co-creatie met pabodocenten en -studenten.
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met opdrachten, video’s en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Deze methode richt zich op studenten van de Pabo in Nederland en Vlaanderen en is een naslagwerk voor studenten en docenten in het hbo en wo die zich bezighouden met diversiteit en inclusie binnen het onderwijs.
Machteld de Jong is lector Diversiteitvraagstukken bij Hogeschool Inholland en promoveerde op identiteitsvorming van hoogopgeleide Marokkaans Nederlandse jongeren.
Huub Nelis is directievoorzitter van MBO College Zuid (ROC van Amsterdam-Flevoland) en oprichter van bureau Youngworks. Samen schreven ze eerder ‘Help, onze school is gekleurd!’.