Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. In het boek staan zes thema’s centraal.
Het eerste thema, functies van toetsen, bespreekt de formatieve en summatieve functies en het belang van afstemming tussen onderwijsdoelen, onderwijsaanbod en toetsing. Het tweede thema, context van toetsing, belicht het toetsbeleid en toetsprogramma’s, maar ook de rol van de examencommissie en het belang van toetsbekwaamheid. Kwaliteit van toetsing, het derde thema, behandelt onderwerpen als leerdoelen, toetsmatrijzen, rubrics, normering, cijfers en ethische overwegingen. Het vierde thema, leren van toetsen, bespreekt hoe toetsing bij kan dragen aan het leerproces van leerlingen. Dit thema staat stil bij onder meer feedback en het ontwerpen van plannen voor formatief evalueren. In thema 5, technologie bij toetsing, staan onderwerpen als technologie-ondersteund toetsen en AI bij toetsing centraal. Het laatste thema, toetsvormen, behandelt traditionele en alternatieve toetsvormen zoals mondelinge toetsen, groepswerk en portfolio’s.
Het boek biedt praktische handreikingen en voorbeelden, waardoor het een toegankelijke, praktische en inspirerende bron is voor docenten, MT’s, examencommissies en iedereen die zich bezighoudt met toetsing en beoordeling in het voortgezet onderwijs. Het is ook geschikt als studieboek voor studenten aan lerarenopleidingen of voor studenten die een educatieve master volgen.