Hoe ontwikkel je een onderwijsprogramma dat gedragen wordt door onderwijsteams en waarin studenten zo efficiënt mogelijk leren? In ‘Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs’ staat de vraag centraal wie op welk niveau in de organisatie verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit en welke kaders daarbij belangrijk zijn. Integratie van het onderwijskundige model van constructive alignment met het organisatorische strategic alignment bevordert de kwaliteit.
Om samenhang en afstemming te creëren is onderwijskundig leiderschap nodig. De onderwijskundig leider heeft gedegen onderwijskundige kennis en kennis over leidinggeven en is erbij gebaat dat taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden helder zijn. In het boek presenteren de auteurs het SIE-model; een handelingsmodel voor onderwijsontwikkeling. Daarnaast komen bedreigingen van onderwijskwaliteit aan bod en de mogelijke invloed daarop van studentparticipatie, zelfsturend leren en prestatiedruk.
‘Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs’ is bedoeld voor docenten, onderwijskundigen, bestuursleden en studenten in het universitair en hoger onderwijs. Het boek is een ‘must’ voor deelnemers aan leergangen BKO/BKE/SKO/SKE. Daarnaast is het boek geschikt voor leden van opleidings-, examen- en visitatiecommissies en medewerkers van het ministerie van O&W.
Janke Cohen-Schotanus is emeritus-hoogleraar en publiceerde onder meer over curriculumveranderingen, toetsing en cesuur. Daarnaast participeerde zij in diverse visitatie- en accreditatiepanels in binnen- en buitenland.
Klaas Visser werkte als onderwijsdirecteur Psychologie aan de UvA. Hij publiceerde over de onderwerpen selectie, onderwijskwaliteit en studiesucces en is als adviseur en gastspreker betrokken bij diverse leergangen en opleidingen.
Joyce Brouwer heeft als onderwijsadviseur en docentenopleider meer dan 25 jaar ervaring in het hoger onderwijs, met als focus de ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap en het leiden van onderwijsontwikkeling in het kunstvakonderwijs.