Patiëntgericht communiceren in de ggz / Druk 3 (Geheel herzien)

Voorzijde
39,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 37,91 i
+
Bestel
ISBN: 9789024455829
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Remke van Staveren
Druk: 3
Relevante opleidingen: Medische Hulpverlening Verpleegkunde
Pagina's: 320
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
Voorgeschreven bij o.a.: Hogeschool Rotterdam Avans Hogeschool
Vervanger van: 9789058982810
NUR: Psychotherapie en andere therapieën

Goede zorg begint bij goede communicatie

Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de cliënt of patiënt: wat is er met hem gebeurd? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de cliënt en zijn naasten, om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, andere keren een ondersteunende coach, maar meestal ben je een gelijkwaardige gesprekspartner.

Herziene derde druk

Wat is er nieuw in deze derde druk? De hoofdstukken Samen een behandelplan maken en Samen beslissen over medicatie zijn gebaseerd op gezamelijke besluitvorming waarbij de hulpverlener en cliënt elkaar over en weer informeren, maar de cliënt uiteindelijk beslist. Het hoofdstuk Drang en dwang is aangepast aan de nieuwe Wet verplichte ggz en ehet nu Assertieve en verplichte zorg. Nieuw zijn de hoofdstukken Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK), Psychose en Suïcidaliteit.

Dit heldere en praktische boek biedt inspiratie aan alle hulpverleners in de ggz. Als goede zorg bij goed communiceren begint, is Patiëntgericht communiceren in de ggz de basis.