Programmatisch toetsen: een verdieping

Inspiratie vanuit theorie en praktijk

Voorzijde
Inkijkexemplaar
33,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 32,25 i
+
Bestel
ISBN: 9789024452316
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Liesbeth Baartman Tamara van Schilt-Mol
Druk: 1
Pagina's: 160
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Onderwijskunde

In het middelbaar en hoger onderwijs wordt door opleidingen bewust nagedacht over de inrichting van toetsing binnen het curriculum. Opleidingen zijn actief op zoek naar een wijze van toetsing die aansluit bij hun visie op leren. Steeds vaker kiezen opleidingen daarbij voor het onderwijs- en toetsconcept programmatisch toetsen.

De laatste jaren is er, zowel vanuit onderzoek en praktijk, veel geleerd over programmatisch toetsen. In Programmatisch toetsen: een verdieping beschrijven de auteurs wat er uit onderzoek bekend is over het ontwerpen van programmatisch toetsen, over de leerfunctie en de beslisfunctie, en over het borgen van de kwaliteit van toetsing binnen de context van programmatisch toetsen. Ook komt het veranderkundig proces aan bod dat doorlopen moet worden wanneer opleidingen willen starten met programmatisch toetsen. Bij ieder onderwerp staan concrete tips waarmee opleidingen aan de slag kunnen.

In de praktijkverhalen komen de docenten en toetsdeskundigen van de opleidingen aan het woord. Zij vertellen hoe zij in de praktijk invulling geven aan programmatisch toetsen. Deze voorbeelden laten zien dat het werken volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen leidt tot waardevol onderwijs waarin de nadruk ligt op leren. Het werken met programmatisch toetsen in de dagelijkse praktijk is niet altijd eenvoudig. Er is tijd en ruimte nodig om het ontwerp in de praktijk bij te schaven en te verbeteren. De voorbeelden in dit boek geven een eerlijk inkijkje in dit proces.

Het boek is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs die overwegen te gaan werken met programmatisch toetsen of die dit onderwijs- en toetsconcept al toepassen, en op zoek zijn naar inhoudelijke kaders, praktische tips en voorbeelden.