Handboek Platformeconomie

Beleid en strategie voor de digitale samenleving

Voorzijde
39,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 37,95 i
+
Bestel
ISBN: 9789024450862
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Paul de Bijl Nicolai van Gorp Gelijn Werner
Druk: 1
Pagina's: 248
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
NUR: Management algemeen

Digitale platforms − van start-ups tot Big Tech − leiden tot vernieuwing én maatschappelijke uitdagingen. Dit toegankelijke handboek schetst de kansen en bedreigingen van de platformeconomie, en biedt handvatten voor overheidsbeleid.

De opkomst van digitale platforms heeft een enorme impact op onze economie en maatschappij. Ondernemers vinden nieuwe verdienmodellen, consumenten profiteren van innovaties, gevestigde bedrijven vrezen voor hun bestaansrecht. Tegelijkertijd zijn er zorgen over publieke belangen rond nieuwsvoorziening, privacy, macht en democratie. Digitale technologie is niet zaligmakend.

Dit handboek legt uit hoe businessmodellen van platforms en hun maatschappelijke impact onlosmakelijk verbonden zijn. Hoe leiden we als samenleving en overheid de platformrevolutie in goede banen? Hoe profiteren we van de innovatie door platforms zonder dat zij publieke belangen ondermijnen?

Vanuit hun expertise in beleid, economisch onderzoek en businessmodellen beschrijven de auteurs de essentie van platforms. Aan de hand van theorie en praktijk bespreken zij hoe platforms markten en sectoren op hun kop zetten en daarbij publieke belangen kunnen ondersteunen maar ook schaden. Een onmisbaar handboek voor professionals en managers in overheidsbeleid en markttoezicht, en voor iedereen die de platformsamenleving wil begrijpen.