Learning analytics ontcijferd

Voorzijde
22,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 21,80 i
+
Bestel
ISBN: 9789024448937
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Justian Knobbout
Druk: 1
Pagina's: 176
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
NUR: Onderwijskunde

Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Met de juiste analyse van deze data kan het onderwijs geoptimaliseerd worden. Het gebruik van studiedata om het leren en leeromgevingen te verbeteren wordt learning analytics genoemd.

Voor velen zijn learning analytics nog onbekend terrein. Houden docenten werkelijk 24 uur per dag, zeven dagen in de week het studiegedrag van studenten in de gaten? Gaat het gebruik van studiedata vooral over het analyseren van cijfers voor toetsen? En bepalen algoritmes nu welke studenten de studie kunnen vervolgen en welke niet? Dit boek legt uit hoe het zit. Het geeft antwoord op de vragen wat learning analytics zijn en welke data met welke doelen kunnen worden gebruikt. Na lezing van dit boek weet je hoe learning analytics het onderwijs kunnen verbeteren.

Dit boek helpt docenten bij het maken van de noodzakelijke keuzes die nodig zijn om de kansen van learning analytics binnen het eigen onderwijs te benutten. Docenten zijn gebruikers van learning analytics en passen de gekregen inzichten toe om studenten bij te sturen, leermaterialen te optimaliseren en onderwijsmodules te verbeteren. Ook dragen docenten bij aan de creatie van learning anaytics, door data te koppelen aan leerdoelen en het onderwijsontwerp, en mee te denken over organisatorische uitdagingen. Dit boek behandelt alle relevante thema’s en biedt praktische informatie over de wijzen waarop je learning analytics in kunt zetten binnen je eigen onderwijspraktijk.

Dr. Justian Knobbout werkt bij het Data & Analytics Centre of Excellence van Hogeschool Utrecht en is zelfstandig ondernemer. Hij promoveerde in 2021 en deed onderzoek naar de organisatorische vaardigheden die onderwijsinstellingen moeten ontwikkelen om tot succesvolle learning analytics te komen. Ook was hij betrokken bij verschillende projecten en initiatieven rondom dit onderwerp. Hierover geeft hij regelmatig presentaties en workshops.