Het VUT-model (Vooruitkijken, Voorkennis activeren, Uitvoeren en Terugkijken): voor de een voelt het als een soort didactische verplichting met onduidelijk nut, de ander ziet het nut wel maar weet niet goed hoe ze het moet aanpakken. Er is vaak te weinig tijd voor alle fases in de volle lessen. Bovendien zit je als docent ook weleens verlegen om goede werkvormen die je in de vooruit- en terugkijkfase kunt inzetten.
Docenten zijn vaak zo gefocust op de lesinhoud dat ze vergeten dat een goede voorbereiding en reflectie heel belangrijk zijn om blijvend leerrendement te bereiken. Dit boek benadrukt dat het VUT-model niet naast de lesinhoud staat, maar een integraal onderdeel moet zijn van de lesinhoud en je eigen lespraktijk. Dus ook het vooruit- en terugkijken!
Focus op VUT gaat in op het waarom van het VUT-model en specifiek de V- en T-fase. Het boek biedt 85 praktische werkvormen met diverse variaties voor reguliere lessen, online lessen en lessen voor alfagroepen. Met het handige reflectieschrift kunnen docenten het VUT-model inzetten in de eigen lespraktijk en hun docentvaardigheden verder ontwikkelen.
Wij willen je overtuigen van het ‘nut van VUT’, we willen de basis onder het VUT-model versterken zodat je als vanzelf het VUT-model integreert in jouw lessen en in jouw lespraktijk; niet omdat het moet maar omdat het werkt!