Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien, in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert?
Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. Uit zijn zoektocht bleken tien strategische thema’s de kern voor goede bedrijfsvoering, namelijk:
• maak je organisatie wendbaarder en schokbestendiger
• geef vorm aan hybride werken
• ga meer datagedreven werken
• geef vorm aan de digitale transformatie
• word duurzaam
• blijf effectief en van waarde
• houd de productiviteit op orde
• houd de basis op orde
• blijf een aantrekkelijke werkgever
• kijk naar jouw rol in jouw organisatie.
Bij elk thema geeft Huijben een praktische aanpak en handige checklist waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken.
Een onmisbaar boek voor iedereen die zich bezighoudt met bedrijfsvoering, van directieleden, managers en stafhoofden tot ICT, informatievoorziening en financiën. Ook organisatieadviseurs en studenten met interesse in organisatieontwikkeling en de rol van bedrijfsvoering daarin kunnen hun hart ophalen.
Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met het proefschrift Overhead Gewaardeerd, over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties.