Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen ‘one-size-fits-all’ benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.
Dit boek is een vervolg op het succesvolle ‘Blended learning en onderwijsontwerp’ en helpt je bij het vinden van de juiste blend voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Je vindt antwoorden op vragen als: Hoe richt je een rijke leeromgeving in? Wat zijn strategieën om studenten te motiveren – ook op afstand? Hoe zorg je ervoor dat studenten ook echt aan de slag gaan? En hoe zet je toetsing in als leerstrategie? Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundig adviseur verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning. Barend treedt regelmatig op als spreker, schreef verschillende (kinder)boeken en is oprichter en eigenaar van zijn eigen training- en adviesbureau (www.barendlast.com).
Lezers over de eerder verschenen ‘Blended learning en onderwijsontwerp’:
“Elke docent, ongeacht of die nu “iets” wil met blended learning, zou gebruik moet maken van de stapsgewijze aanpak van onderwijsontwerp, zoals Barend Last en Stefan Jongen beschreven hebben.” - Nynke Bos, Lector Teaching, Learning & Technology bij Inholland
Recensies op Bol.com:
“Aanrader voor docenten” *****
“Heldere structuur” *****
“Informatief, gefundeerd en overzichtelijk” *****