De sociale psychologie is het vakgebied dat probeert te verklaren hoe mensen met elkaar omgaan en elkaar beïnvloeden, en onderzoekt welke gedachten en gevoelens ze daarbij hebben. Dat maakt kennis van de sociale psychologie belangrijk voor elke (aanstaande) professional die met mensen werkt.
In deze herziene druk van ‘Sociale psychologie’ wordt in acht hoofdstukken aandacht besteed aan de sociaalpsychologische uitgangspunten van sociale relaties en groepsvorming, de manier waarop mensen hun behoeften proberen te bevredigen en wat hen motiveert. Ook worden de belangrijkste principes achter gedragsbeïnvloeding besproken. Door de vele cases, opdrachten en aanbevelingen wordt in het boek steeds actief de vertaalslag gemaakt van theorie en onderzoek naar de praktijk.
Aan deze nieuwe druk zijn een aantal theorieën toegevoegd, zoals de neutralisatietheorie en het norm-activatiemodel. De gehele inhoud is verder geactualiseerd en aangevuld met nieuwe onderzoeken en inzichten in het vakgebied.
‘Sociale psychologie’ is bestemd voor bachelorstudenten aan opleidingen waar werken met mensen centraal staat. Het boek is ook bedoeld voor professionals in het werkveld die meer willen weten over hoe het contact tussen mensen verloopt en hoe mensen in positieve zin beïnvloed kunnen worden.
Bij het boek hoort een online leeromgeving met onder andere het online boek, video’s, en bij elk hoofdstuk toetsvragen met feedback en een begrippentrainer.
Dr. Pieternel Dijkstra is werkzaam als zelfstandig auteur, docent, relatietherapeut en psycholoog. Daarnaast doet ze wetenschappelijk onderzoek naar sociaalpsychologische onderwerpen, zoals motivatie, sociale vergelijkingen en jaloezie.